tirsdag 13. september 2011

Mellom rom


Elleve kilometer til værs, i ni-hundre-og-tretti-tre kilometer i timen

- svever jeg.


Og jeg drikker appelsinjuice. Det er natt.

Jeg sitter i midten av en treseter, og jeg er midt mellom her og der. Mellom høst og vår. Nå og snart. I håp er jeg i disse mellomrommene.


"Merkelig," tenker jeg, mens jeg med rullende håndbevegelser får appelsinjuicen til å flyte i sirkler.
Jeg er mellom rom

Tanken blir hengede i luften. Lik jeg henger i luften. Vi tenker ikke, vi bare er. Tanken og jeg. Mellom.

Den siste slurken med appelsinjuice glir ned svelget.


(og jeg innser at jeg ikke burde spørre om mer drikke ettersom jeg helt fysisk sitter mellom to tilsynelatende dypt sovende mennesker. Mennesket på min høyre side snorker tungt. Flyets toalett er kanskje nært i luftlinje, men veien dit er fylt med sovende hindringer.)


Så jeg slutter å drikke.

Og jeg er fortsatt mellom.

Snart blir natt til dag.

(bryllupsbilder fra Nore)

1 kommentar: